top of page
Foto van schrijverMarianne Nijnuis

Gewoon even informeren?


Keukenwinkel vol met pannen en andere kookwaar.

Ik kom het soms tegen: locaties die wel toegankelijk zijn, maar niet direct zichtbaar. Er is bijvoorbeeld een oprijplaat beschikbaar of er is een toegankelijke ingang om de hoek. De winkelier of horeca-uitbater heeft voldaan aan zijn morele plicht, heeft aan je gedacht en kan weer over tot de orde van de dag.


Zo stond ik laatst voor een restaurant waarvoor ik had gereserveerd. ‘Ja hoor, u kunt gewoon met uw rolstoel naar binnen!’, verzekerde de eigenaar mij aan de telefoon. En toen stond ik daar dus. Voor de deur, met een geinig trappetje voor de ingang. Mijn lief en ik sleurden gezamenlijk mijn rolstoel naar binnen, waarna ik er weer in plofte.

Ik mopperde bij de balie dat een oprijplaat niet een erg overbodige luxe zou zijn. Dat ze die bovendien ook gewoon van haar winst kan aftrekken.

‘Maar die hebben we, hoor! U had alleen maar even hoeven bellen.’

Juist. ‘En waar zit de bel dan?’ Die had ik in het donker, in de regen niet opgemerkt.

Niet alleen pubers rollen met hun ogen, ook oude restauranteigenaars kunnen dat. Dat deed ze dan ook terwijl ze naar haar mobiel wees.

‘Ja natuurlijk, dat kan ook. Erg welkom is het niet… Het zou mij geholpen hebben als er een briefje had gehangen dat de oprijplaat er is en desnoods met een telefoonnummer erbij.’

Dat vond ze overduidelijk echt een heel suffe suggestie. Het sprak toch voor zich?

 

Een aantal weken later was ik bij een chique kookwinkel en we kwamen niet van de voorkant aanlopen, maar vanuit een andere richting in het centrum. Aan de zijkant was een ingang. Een ingang voorzien van dat leuke rode, fluwelen afzetkoord. O, en een dijk van een drempel. Ik had echt nul puf om met mijn rolstoel te gaan slepen. Ik kreeg een ingeving: er moet nog een ingang zijn! Ik hoopte dat die niet voorzien zou zijn van een olijk trappetje of flinke drempel. Gelukkig, de ingang was voorzien van een keurige drempelhulp en ik kon soepel naar binnen. Maar hoe fijn zou het geweest zijn, als er een klein bordje had gehangen met ‘toegankelijke ingang om de hoek’ of iets dergelijks?

 

Ik had in beide gevallen ook kunnen denken dat het me niet zou lukken om binnen te komen om vervolgens rechtsomkeert te maken en zo mijn geld niet uit te geven. Uitbaters: het is maar dat u het weet. Ook mensen in een rolstoel zijn (potentiële) klanten. Heet ze welkom en geef informatie!

54 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Brussel

Comments


Meer nieuwe Blogs? 

Bedankt voor het inschrijven!

bottom of page